דרשת בר מצווה - פרשת נח
בס"ד
דרשת בר מצווה - פרשת נח
ברשות הורי היקרים מפז, ברשות מורי ורבותי הנכבדים, וברשות כל הקהל הקדוש הזה, ביום זה בו אני עוזב את עולם הילדות ומקבל על עצמי עול מצוות של תורתנו הקדושה, אשא מספר מילים על פרשות השבוע, היא פרשת "נח".
פרשת נח, הפרשה השנייה במניין פרשות השבוע של תורתנו הקדושה, מגוללת בפנינו את תולדות נח- איש צדיק ותמים, שנצטווה על ידי הקדוש ברוך הוא לבנות תיבה ולאכלס בתוכה את חיות כל היבשה, האוויר והים.
נח המתחיל במשימת בניית התיבה מייד עם קבלת הציווי האלוקי, ממחיש לכל אחד ואחת מאיתנו את סוד האמונה., נח הפועל לפי הוראות האלוקים בבניית התיבה, אינו שואל שאלות ואינו מנסה לשנות את החלטת הבורא בנוגע למבול.
נח- איש צדיק ותמים פועל בדיוק על פי הוראות הבורא וממלא את משימתו בצורה מושלמת, לאחר מכן, לאורך 40 יום ו-40 לילה של המבול, ועוד 150 יום לאחר מכן, נח ממלא את תפקידו החשוב, ומשמש לא רק כקברניט התיבה, אלא גם כמנהיג האנושי של כל חיות הים, היבשה והאוויר הנמצאות איתו בתיבה.
נח מראה לנו כמה גדולה היא חשיבות האמונה הפשוטה והתמימה, וכמה חשוב לפעול על פי הציווי האלוקי מבלי להטיל דופי או ספקות.
היום, עם הגיעי לגיל מצוות אני מקבל על עצמי עול מצוות התורה ומצטרף אל שרשרת בלתי פוסקת של יהודים מאמינים השמים את כל יהבם בקדוש ברוך הוא. הטלית והתפילין הם ה"תיבה" של נח, בהם אני אתעטף בכל בוקר ואודה לבורא עולם שזיכה אותי להיות חלק בלתי נפרד בשרשרת.
ביום חגיגי זה ,אני נושא את עיניי אל השמיים ונושא תפילה , ובתפילתי אני מבקש מבורא עולם שימשיך לשמור על כל אחד ואחד מאיתנו, שימשיך להאיר את דרכנו ושימשיך להגן על כל הטבע הנפלא שהוא ברא.
אורחים יקרים, מי ייתן וכולנו נעמוד תמימי דעת כמו נח הצדיק, ונפעל למען הטבע, חיות השדה והבר, ונזכה כולנו לראות יונה עם עלה של זית מבשרת שלום, רעות ואחווה.
העולם בו אנו חיים זקוק למנהיג עליון שידריך את כולנו, בפרשת נח אנו נחשפים גם לסיפור מגדל בבל, בו מתואר כיצד האדם רצה לגבור על איתני הטבע ולהעמיד מגדל עד ראש השמיים, הקדוש ברוך הוא ניפץ את אשליית האדם, בלבל את שפתם של האנשים וגרם למהומה גדולה בקרב האנושות.
אורחים יקרים, רק אם נדבר זה לזה בשפתו, רק אם נוכל לכבד ולהעריך את האחר ואת השונה, נוכל כולנו ליהנות מזיו השכינה ומיצירתו הנפלאה של בורא העולם. הרשו לי לברך כל אחד ואחת מכם ביום חגיגי זה, ולאחל לכולכם שתדעו לאהוב, להעריך, להאמין ולראות את כל הטוב שיש בעולם הנפלא בו אנו מהלכים!
כל הזכויות שמורות לחברת גילן פרסום ואינטרנט בע"מ
דרשה לבת מצווה פרשת נח
הורים, סבים וסבתות, משפחתי, אורחים יקרים,
חגיגת בת המצווה שאני חוגגת היום היא רגע גדול עבורי, רגע המסמל את המעבר מילדות לבגרות, זוהי פרשת דרכים חשובה שממנה אני יוצאת לפרק חיים חדש בחיי.
כבת, איני מחויבת במצוות כגון הנחת תפילין או קריאה בתורה אולם מוטלות עלי מצוות לא פחות חשובות ואולי אף יותר בקבלת עול מצוות.
דרשו חז"ל "בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים".
לאורך שנות קיומו של עם ישראל היוו הנשים מרכיב מרכזי ומשפיע על תולדות העם היהודי החל מארבעת האמהות, מרים, דבורה, יעל ועוד.
התנ"ך מבליט את תרומתן הייחודית ומקדיש להן מקום נכבד.
אולם, בחרתי להתמקד בדמותה של אישה צנועה, אשת חיל שדמותה לדעתי השפיעה יותר מכל על בניית מלכות ישראל הלא היא נעמי.
נכון שנעמי נזכרת במגילת רות לא מעט פעמים ולמרות זאת המגילה נקראת על שם רות ולא נעמי.
בספרו "שבעת עמודי התנ"ך" כותב אברהם קריב את הדברים הבאים:
"על נעמי הדעת נתונה במידה מועטת לעומת רות שתיהן נעות במעגלים שלובים לאורך כל דרכן. בתפיסתנו רות היא השמש ונעמי רק ירח שלה. אבל במגילה אין הדבר נכון, נוגה של נעמי נופל על רות ומאיר אותה. נעמי היא מקור ההקרנה , חלקה הרב של נעמי היא פרי ההקרנה הזאת. שני המעגלים הללו של נעמי ורות המשתלבים זה בזה הינם בעלי השפעה רבה. למעגל של רות תוצאות רחוקות ונכבדות וגם באלו יש יד וחלק לנעמי. מהלך ההשתלשלות שהביאה את רות לארץ יהודה ושילובה בצומת דברי ימי ישראל הרי זה בזכות נעמי. נעמי שהיא אבן שואבת אשר מושכת את רות מארץ מואב אל בית לחם. כמובן ישנו גם מעגל נעמי וגם הוא נחקק במגילה, מעגל המקרין אור על הסובב לו. האור אשר פקד את רות הוא אור של יום כי היה יומה גדול אבל בנעמי נתקיים הדיבור "והיה לעת ערב יהיה אור".
בחרתי להקדיש את הדברים הללו לזכרה של סבתא רבה נעמי ז"ל, סבתא של אבא שדמותה כאשת חיל ואישה צנועה המקרינה אור גדול סביבה משתלבת עם דמותה של נעמי מהמגילה.
לסיום ברצוני להודות להורי על התמיכה והאהבה המלווים אותי לכל מקום.
לסבא אלי וסבתא הדסה, לסבא מאיר וסבתא אביבה ובמיוחד לכם אורחים יקרים שמרחוק ומקרוב באתם להשתתף בשמחתי.
תודה לכולכם, מיתר
נכתב ע"י מיתר סומך - כפר עציון
דרשת בר מצווה - פרשת נח
אני נכנסת לעול מצוות ברגש של שמחה. הנה אני בת ישראל באחריות עצמי.
פרשת השבוע מספרת על שני צדיקים. עם ישראל מתייחס אל אחד מהם ואומות
העולם מתייחסות לשני. אנחנו נקראים בני אברהם, והם נקראים בני נח.
מה ההבדל?
השם נח מורה על מי שאין לו התעוררות לעשות פעולות אלא רק להציל את עצמו,
ומפני זה נקרא נח שהוא במנוחה של עצלות וזאת עשה נח בדורו. הוא ומשפחתו
ניצלו בתיבה וכל העולם כולו מתו במבול.
אבל השם אברהם מורה על מי שהוא תאב ומגמת חייו לעשות פעולות לעצמו
למשפחתו ולזולתו. על צדיק כמותו נאמר "צדיקים אין להם מנוחה, אלא הם
הולכים מחיל אל חיל " וכך היה אברהם אבינו. הציל את העולם כולו לחיים.
אני שמחה שנולדתי גדלתי והתחנכתי פה בכפר עציון. ההורים שלי, המורים שלי, השכנים שלי,
החברים שלי כולם מתייחסים אל אברהם אבינו . אין לנו המנוחה של בני נח, אנו
הולכים מחיל אל חיל.
אני מקבלת על עצמי ללמוד וללמד, לשמור ולעשות כל דברי התורה. אני מתפללת
שהשם יצליח דרכי.
אני מודה להורי, לסבא ולסבתא, לסבתא רבה, למטפלות, למורים ולמדריכים על
מסירותם. אני מודה לכל אלו שבאו היום להשתתף בשמחתי.
נכתב ע"י תהילה ניטקי - כפר עציון